Irlandzkie Siły Powietrzne (Irish Air Corps) zamówiły biznesowego dassaulta Falcona 6X, który będzie pełnił rolę nowego strategicznego środka transportu w kraju. Dostawa nowego bizjeta zaplanowana jest na grudzień 2025 r. Samolot ma wejść do służby przed irlandzką prezydencją w Radzie Unii Europejskiej, która zaplanowana jest w drugiej połowie 2026 r.
Rząd Irlandii poinformował, że Falcon 6X będzie kosztował 53 mln euro, czyli około 8 mln euro powyżej planowanego początkowego budżetu.
- Będzie on wykorzystywany do szerokiego zakresu zadań, w tym do ewakuacji obywateli Irlandii z sytuacji kryzysowych, transportu pacjentów karetką powietrzną, ewakuacji medycznej lub repatriacji personelu Irlandzkich Sił Obronnych rozmieszczonego na misjach zagranicznych oraz wsparcia logistycznego w transporcie dostaw do misji zagranicznych Irlandzkich Sił Obronnych. Ponadto zapewni niezależną i elastyczną usługę transportu lotniczego, która jest coraz bardziej niezbędnym wymogiem, aby pomóc rządowi w wypełnianiu naszych krajowych i międzynarodowych zobowiązań - powiedział wicepremier i minister obrony Micheál Martin.
Samolot będzie zabierał na pokład maksymalnie 14 pasażerów, a jego operatorem zostaną irlandzkie siły powietrzne, Irish Air Corps. Nowa maszyna zastąpi starzejącego się Learjeta 45 (MSN 45-234). Wspomniany samolot ma już ponad 21 lat i w ostatnim czasie stawał się bardziej zawodny. Warto wspomnieć, że w tym roku nie obsługiwał już żadnych czarterów i przelotów z VIP-ami.
Falcon 6X
Kabina Falcona 6X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 1,98 m wysokości, 2,58 m szerokości oraz 12,3 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w trzech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon.
Zasięg samolotu to 5500 mil morskich czyli 10 186 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Paryż i Tokio czy Moskwę i Los Angeles. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .90 czyli 1 073 km/h. Nowy dwusilnikowiec Dassault jest również wyposażony w najnowsze innowacyjne technologie, w tym cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji (DFCS), który zapewnia niezrównaną zwrotność w locie oraz kontroluje wszystkie ruchome powierzchnie i jest zaadaptowany z myśliwców Dassault. Tu warto dodać, że Falcon 6X jest pierwszym samolotem biznesowym wyposażonym w nowe klapolotki (flaperon), aktywne powierzchnie sterujące o dużym wychyleniu, które mogą działać zarówno jako klapy (zwiększające siłę nośną), jak i lotki (sterowanie przechyleniem samolotu).
Do napędu Falcona zostały wybrane silniki PW800 od Pratt & Whitney. PW800 to seria silników turbowentylatorowych w klasie ciągu 10 000-20 000 lbf (44-89 kN), produkowanych przez Pratt & Whitney Canada. Zastosowany w Falconie 6X PW812D jest najbardziej nowoczesnym, wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem w swojej klasie. Oferuje dwucyfrową poprawę w zakresie spalania paliwa, emisji spalin i hałasu w porównaniu z silnikami obecnej generacji. Oferuje również o 40 proc. mniej zaplanowanych czynności konserwacyjnych i o 20 proc. mniej przeglądów niż inne silniki w tej klasie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.